איך מקבלים החלטות בעסק (או איך עוברים מעיסוק לעסק)

הגיע הזמן להפסיק לשבת על הגדר ולתת לעולם לקבל החלטות בשבילנו כי בסוף המאמר הזה תדעו לקחת החלטות לעסק שלכם

כותב.ת המאמר: עידן הרשקוביץ

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
עידן הרשקוביץ מעיסוק לעסק

בסוף המאמר הזה תדעו לקחת החלטות לעסק שלכם, וההחלטה הראשונים שאתם צריכים לקחת לפני שאתם מתחילים לקרוא זה שאתם מתחילים באופן מודע לקחת החלטות ולהפסיק "לשבת על הגדר" ולתת לעולם לקבל החלטות בשבילנו.

החלטנו? אז קדימה בואו נמשיך.

בחיים שלנו אנחנו מקבלים החלטות באופן קבוע, אפילו בלי לשים לב.
מאות ואולי אלפי החלטות ביום, ועדיין ברירת המחדל של רוב האנשים היא קבלת החלטות שהיא יחסית פסיבית או מתוך הרגל.
זה פוגש אותנו בעסק שלנו בצורה הכי פחות טובה, כבעלות ובעלי עסקים אנחנו חייבים להיות פרו-אקטיביים. אנחנו חייבים לעבור ממצב של קבלת החלטות למצב של לקיחת החלטות.

לקיחת החלטות זה התפקיד העיקרי והחשוב ביותר שלנו כבעלי עסקים.
ולקיחת החלטות בעסק חייבת להיות מבוססת על פרמטרים ברורים ולא לעבוד לפי תחושות בטן.לקיחת החלטה אמיתית, אסטרטגית ומשמעותית לעסק חייבת לגרום לנו להרגיש קצת (ואולי הרבה) לא נעים או לא בטוחים, לפחד קצת וטיפה להירתע. אם הרגשנו את כל התחושות האלו, כנראה שההחלטה שאנחנו עומדים לקחת היא החלטה אמיתית ומשמעותית, כזו שבאמת תשפיע על העסק שלנו.

כדי לדעת שההחלטות שאנחנו לוקחים באמת יועילו לעסק שלנו יש מספר מונחים ומושגים שכולם חייבים להכיר, להשתמש בהם ועבוד איתם באופן קבוע ויום יומי.
דרך הכלים האלו ננסה לצמצם את אי הוודאות ונייצר לנו מנגנון לקיחת החלטות מבוסס נתונים ולא תחושות.

תפנו זמן – "כשעובדים לא מרוויחים כסף"

קרה לכם שהרעיונות הכי טובים שלכם עלו לכם במקלחת?

כשאנחנו עסוקים מדי בשוטף, ומתעסקים רק בתפעול העסק אין לנו זמן וסבלנות להסתכל על המנגנונים בעסק, לבחון האם הם מקדמים אותנו, האם אני עובד עם המערכות המתאימות ביותר, איך הקולגות שלי עובדים והאם אני יכול ללמוד מהם.
אנחנו לא מפנים זמן להתפתחות האישית שלנו ולא מבצעים לעצמנו ולעסק "עדכוני תוכנה".

הזמן הפנוי יכול לאפשר לנו ללמוד ולחשוב על איך אפשר לשדרג את השירות, איך להגיע ללקוחות חדשים, איזה מוצרים חדשים ניתן לייצר ואיזה שיתופי פעולה יכולים לקדם אותי, את העסק או את החזון שלי.
הזמן הזה "למחשבה" הוא לא מותרות בעסק, הוא קריטי וחובה. אם לא נפנה לנו זמן לתכנון אסטרטגי, בניית מוצרים, סקרי שוק והתפתחות אישית – אנחנו והעסק במקרה הטוב נישאר במקום ובמקרה הסביר, נתחיל בסטגנציה.

הכל נכון, אבל איך זה קשור ללקיחת החלטות? פשוט.

כשאתם עסוקים בשוטף ולא חושבים קדימה אנחנו עסוקים בהישרדות ותהליך קבלת ההחלטה מבוסס לרוב על כיבוי שריפות, אלו החלטות טקטיות וקטנות כאלו שלא מקדמות אותנו, לא מייצרות שינוי משמעותי בעסק והחלק המשמעותי של של הזמן הפנוי שעוזר לנו לשמוע והכיר רעיונות חדשים או לפתח מוצרים חדשים צריך להסתיים בהחלטה – Go\No Go לגבי המוצר, השירות הקורס או כלי העבודה שאני רוצה לקנות או לייצר.

הגדרת יעדים – קודם תבינו את ה"למה", אח"כ את ה"איך"

פתחתם עסק, יש לכם שירות או מוצר שאתם רוצים לשתף עם העולם.
אתם פותרים לאנשים אחרים בעיה, אתם עושים הכל מתוך שליחות אמיתית.

ומה איתכם? כמה כסף אתם רוצים להרוויח? כמה שעות עם המשפחה אתם רוצים לבלות? לכמה חופשות תרצו לצאת?
או השאלה המסכמת – מה יחשב בעיניכם להצלחה?

התשובה לשאלה הזו תעזור לכם לקחת החלטות משמעותיות בעסק לגבי התמחור, המודל העסקי, חווית הלקוח, מערכות העסק, כמה, איך ומתי לגייס עובדים.

אנחנו חייבים להבין לאן אנחנו מכוונים גם כדי לדעת להוריד את זה למשימות פרקטיות מהרמה השנתית לרבעונית, לחודשית, לשבועית וליומית וגם בעיקר כדי לדעת איך לקחת החלטות.
ברגע שיש לנו יעדים ברורים ומוחלטים השאלה הראשונה שלנו לקראת כל החלטה בדרך תהיה, האם היא מקדמת אותי לעבר היעד?
כן? מעולה! לא? החלטה התקבלה!

תזכרו – העסק הוא פלטפורמה שאמורה לשרת אותנו ולא ההפך, רוב בעלי העסקים קורסים תחת השוטף של העסק ושוכחים את עצמם בגלל כל מני שיקולים לא רלוונטיים שנכנסים לתהליך קבלת ההחלטת וחוסר ההבנה של מה הם באו לעשות בעולם הזה.

ROI – החזר השקעה

ככל הנראה הכלי החשוב ביותר לתהליך לקיחת החלטות.
כבעלי עסקים (וגם כצרכנים) יש לנו 2 דרכי השקעה כדי להשיג תוצאות ולהתקדם – זמן וכסף (ולפעמים צריך גם וגם).
לקיחת החלטות מבוססת ROI תעזור לנו להבין במה אנחנו צריכים להשקיע את הזמן שלנו ובמה את הכסף שלנו.

אני אתן דוגמא- ניקח לדוגמא עורך דין ששעת פגישה שלו עולה 400 שקלים. אותו עורך דין עובד לבד והוא גם מתאם לעצמו את הפגישות. נניח שלעו"ד לא חסרות פניות והוא מתעסק שעתיים ביום בתיאום הפגישות שלו.
אם אותו עורך דין יעסיק מישהו שיתאם לו את הפגישות והוא ישלם לו 100 שקל לשעה אז הוא ישלם 200 שקל ביום אבל מצד שני יתפנו לו 2 שעות לפגישות שיכניסו לו 800 שקלים נוספים זה עוד 600 שקלים ביום.
אם הוא עובד 20 ימים בחודש, הוא ישקיע 4000 שקל ויקבל 16,000 עוד 12,000 !!! שקל בחודש, במקרה הזה החזר ההשקעה הוא 1 ל-4.

ההחזר יכול להימדד לא רק בהכנסה נוספת, יש אנשים שחשוב להם לעבוד פחות אז האם תשלום של 2000 שקלים שווה לכם עוד כמה שעות עם הילדים או זמן פנוי לתחביב כלשהו? אם כן אז הROI- ברור וקל לקחת את ההחלטה.

KPI – חייבים לשלוט במספרים

כמה פניות אתם מקבלים ביום\שבוע\חודש?
כמה קובעים איתכם פגישה?
מה אחוז הסגירה שלכם?
מה המחיר הממוצע לעסקה שלכם?
מה הרווח הגולמי שלכם?
מהי עלות המכר שלכם?
כמה עולה לכם ליד?

המון שאלות , המון מספרים, אבל בשורה התחתונה אנחנו חייבים לעקוב אחרי המספרים האלו כי הם יעזרו לנו להבין על מה צריך לקבל החלטה. האם זה השיווק שלא מביא תוצאות, אולי אנחנו לא מוכרים מספיק טוב ואולי בכלל אנחנו מוכרים מוצר או שירות בהפסד ובגלל זה אנחנו לא מבינים איפה הכסף?!
ה-KPI הם הדרך לעמידה ביעדים, מעקב קבוע אחרי המספרים החכמים של העסק (כל אחד צריך לעקוב על נתונים אחרים) יעזור לנו לתחקר הצלחה ולשכפל אותה ולזהות בעיות ולפתור אותם.

אם אני מרגיש שאני סוגר מעולה אבל מגלה בפועל שאחוזי הסגירה שלי נמוכים אז עם כל הכבוד לתחושות, מספרים לא משקרים ואיתם אפשר לקחת החלטות.

SOP – נהלים שמקבלים החלטות בשבילנו

נהלים נהלים נהלים, וכאלה שכתובים, לא "זה בראש שלי" או "אני תמיד עושה אותו דבר" או "בגדול אני עושה ככה ואז ככה".
נהלים הם החלטות שכבר לקחנו, כתבנו אותם ומשם תהליך קבלת ההחלטות כבר קיים ולא דורש חשיבה מחדש.
לא צריך לקבל החלטה חדשה כל פעם שמגיעה פנייה, לא צריך לחשוב מה לעשות כשלקוח מתלונן, לא צריך לתכנן איזה הנחה מיוחד ללקוח.
את כל התרחישים חושבים עליהם מראש וכותבים נוהל שמגדיר בדיוק מה עושים.

זה חשוב במיוחד שיש עובדים, אבל גם לא תאמינו כמה שקט זה יעשה לכם בראש שתבינו שיש לכם נוהל, שמבטא בצורה מדוייקת את חווית הלקוח שאתם רוצים לייצר והנוהל הזה גם מייצג את הערכים של העסק שלכם ודרכו תוכלו לתת את השירות הטוב ביותר.
בזכות הנהלים תוכלו לצאת מהעסק, תוכלו לעבוד בראש שקט ולהיות שלמים עם ההחלטות שלכם.

סיכום – אז בואו ניקח החלטה

אז החלטנו שלקחת החלטות זה השריר החשוב ביותר שאנחנו חייבים לעבוד עליו.
החלטנו לקחת החלטות ולא לתת לעולם להנחית עלינו את המציאות.
החלטנו לקחת אחריות על הפעולות שלנו בעסק.
והחלטנו לקבל החלטות מבוססות נתונים ולא רגשות.
בהצלחה

תוכן עניינים

כל מה שמעניין

רוצים לפרסם מאמר?
לחצו כאן ודברו איתנו

עידן הרשקוביץ
עידן הרשקוביץ

אני עוזר לבעלות ובעלי עסקים למצוא את הדרך הקלה והמדויקת לשווק, למכור ולנהל את העסק שלהם ואני עושה את זה באמצעות הפיכת העסק למותג.
מותג זה לא אומר עסק גדול, מותג זה אומר שברור לכם מי אתם, מה העסק שלכם עושה ולמי הוא פונה והוא עושה בצורה עקבית ועם חווית לקוח מעולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.